Motueka

28 januari 2018 - Marahau, Nieuw-Zeeland

We hebben in Marahau slecht bereik met internet en daarom besluiten we op zaterdag naar een grotere plaats te rijden. Het is wel verleidelijk om met een watertaxi naar een van de zandstrandjes van het Abel Tasman Park te varen en nog een dagje te luieren, maar Dirk moet aan het werk.

Hardlopen 2Motueka is maar een half uurtje rijden en daar hebben we weer uitstekend contact met de buitenwereld. Het is een levendig plaatsje met veel winkels, eetgelegenheden en barretjes. Bij een sportwinkel koop ik nieuwe slippers want mijn goedkope badslippers zijn in de afgelopen weken goed versleten.

Motueka: Dirk aan het werkOp de camping kunnen we onze reislogger weer bijwerken en daarna gaat Dirk aan het werk op z’n laptop onder de luifel van de camper. Aan het eind van de middag lopen we richting zee en het verbaasd ons hoeveel de omgeving op Nederland lijkt. Het is een heerlijke rustige camping maar dat komt ook omdat de schoolvakantie maandag voorbij is.

HardlopenDirk heeft nog een lastige klus te doen en daarom blijven we zondag ook op deze camping. Wanneer Dirk zich installeert aan de houten picknicktafel met zijn laptop, ga ik hardlopen. Eindelijk! Ik had gedacht iedere week te kunnen hardlopen, maar zelden is de omgeving geschikt en veilig genoeg. Voor de rest heb ik heerlijk kunnen lezen terwijl Dirk maar liefst 8 uur lang aan het werk was.

uiteten in Motueka’s Avonds gaan we uiteten in Motueka en zitten met ons eettafeltje op de stoep, omdat dat de koelste plek is. Daar mogen we geen alcohol drinken, maar binnen wel. We houden het bij water en een frisdrank. We mogen niet klagen over het weer op het Zuid-eiland, want de temperatuur is heerlijk overdag (rond 25 graden) met een zonnetje en vaak een koel briesje. De hele week heeft het bij ons niet geregend.

winkelstraat MotuekaDe meeste kleine plaatsen waar we doorheen rijden in Nieuw-Zeeland hebben “lint bebouwing”. Als er winkels zijn dan zijn de winkelpanden met elkaar verbonden door een brede schone stoep en een overkapping. Je kunt je auto direct aan de stoep gratis parkeren in de rijrichting. Als je met een camper parkeert moet je we uitkijken voor de bloembakken die aan de overkapping hangen, want de parkeerplaats is vaak schuin aflopend naar de stoep. Een paar keer hebben we een bloembak op 10 cm na gemist.

1. Nela:
    30 januari 2018
    Wat een gezellig verhaal,arme Dirk,zoveel werken...
    Mooie plaatjes,ook lief zoals jullie samen op t strand met de zonsondergang aan zee!!
    Nou zo komen wij heel wat te weten hoor,wat zal je er thuis een klus aan hebben,er een mooi groot album van te maken,maar dat is dan ook een prachtige herinnering!
    Fijn dat alles nu goed verloopt ,bij jullie en het weer is ook heerlijk.
    Veel loopplezier op je nieuwe slippers Tineke,en liefs uit een,jawel,zonnig Ede.
  2. Kathleen:
    30 januari 2018
    Dirk, zo wil ik ook wel werken!😜 Lekker onder zo’n dikke boom.
    Fijn voor jullie dat het mooi weer is. Geniet er maar van.
  3. Petra:
    31 januari 2018
    Heerlijk. Zulk mooi weer moet je eigenlijk wel gebruiken voor de Fjordlanden!