Op weg naar de Westkust

29 januari 2018 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Wegwerkzaamheden op HW 6Vandaag gaan we de mooie westkust ontdekken, maar we vinden het dal tussen Motueka en Kohatu langs de Motueka rivier ook prachtig. Kleinschalige boerenbedrijven op de groene heuvels en af en toe een kleine camping. Het is echt een fietsroute blijkbaar want we halen 3 volgepakte fietsen in die zich overeind moeten houden op de rand van het asfalt. Levensgevaarlijk vinden wij, maar zo zien we vaker fietsers rijden.

Buller swingbridge 1Gelukkig hebben we onze ochtend-cafeïne-shot al in Motueka gehad, want dorpjes met een bar kom je op deze weg niet tegen. We draaien Highway 6 weer op richting Westport en deze weg is goed te rijden. Ik had het woord “swingbridge” op de kaart gelezen en vond dat we daar even moesten stoppen. Het bleek een klein park te zijn waar je met een kabelbrug over de rivier Buller kon lopen. Dirk heeft snel knikkende knieën op grote hoogtes, maar zowaar hij pakte zelfs z’n telefoon om op de brug wat te filmen!

West kustOns doel voor vandaag is Punakaiki. Dat plaatsje ligt aan zee en is bekend om de Pancake Rocks, maar we zijn er nog lang niet. De temperatuur stijgt naar 30 graden en het is plakkerig warm. We hopen dat de zee verkoeling brengt. Highway 6 is de hoofdweg, maar het blijft een tweebaansweg, net als over de Ginkelse Hei. Als we eindelijk de zee zien stoppen we op een uitkijkpunt.

Uitzicht tijdens het etenDe camping van Punakaiki ligt direct aan zee. Je hoort in de camper de golven van de branding zo beuken dat het lijkt alsof het hard waait. We eten in het restaurant naast de camping, met een verrassend mooie tuin met loslopende Weka's en uitzicht op de bergen.

Strand Punakaiki 3We proberen nog een glimp van de zon te zien voordat we hem in de zee zien zakken. We zijn niet de enige op het strand. Enkele campinggasten hebben hun campingstoeltjes meegenomen en genieten van de zonsondergang met een kopje thee in de hand.

1. Jan en Nanette:
    31 januari 2018
    Prachtig!
  2. Nela:
    31 januari 2018
    Weer prachtige plaatjes.
    Mooi die gletsjer en andere natuurfoto,s.
    Mooi dat Dirk z'n ,,hoogtevrees,,overwon,zo kom je nog ergens!!
    Bedankt en groetjes..