Akaroa

25 februari 2018 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

We willen graag nog een paar musea in Christchurch bezoeken maar ze verwachten voor zaterdag en zondag 26 graden. Daarom gaan we vanmorgen direct naar Akaroa op het schiereiland bij Christchurch. Dinsdag wordt het “museum weer” en dan willen we toch aan het eind van de middag bij het inleverpunt van onze camper in Christchurch zijn.

Onderweg naar Akaroa blijkt dat we ons alweer vergissen in afstand en tijd. Het is slechts 80 km rijden maar de tweede helft van de route is niet geschikt om hard te rijden. We doen er wat langer over in dit verrassend mooie landschap. Heuvels met vee, kleine dorpjes als Little River en dan opeens het uitzicht over Akaroa Harbour. Heel veel campers komen we tegen die weer terugkeren naar Christchurch, want er is maar één asfaltweg naar Akaroa.

Uitzicht vanaf de campingWijs geworden in al die weken gaan we direct naar de camping waar alles al volgeboekt is. Als de receptioniste ons kleine campertje ziet van slechts 5.70 m lang, is er toch nog een mooi plekje. De camping heeft een prachtig hoog uitzicht over het water en Akaroa. Dit betekent wel dat we een heel eind naar beneden moeten lopen. De weg terug duurt langer, door de adempauzes tussen de 100 treden op het steile pad.

Hoe het kan weten we niet maar in het dorp zien we een camper staan met het logo van ons camperverhuurbedrijf “Bay of Islands “. Zij verhuren slechts 10 campers en de hele vakantie zijn we er niet één tegengekomen. Maar het wordt nog gekker als we op de camping 25 meter bij ons vandaan nog een “Bay of Islands “ camper staat met kenteken HRG500 en wij hebben HRG501.

Eten voorbereiden in de zonOp zaterdag hebben we heerlijk van de zon genoten en ’s avonds buiten kunnen eten. Bij een boekingskantoor hebben we net voor sluitingstijd een boottochtje gereserveerd voor de zondagochtend.

PolitieAkaroa is een heerlijk rustig toeristendorp met een Franse invloed. In 1840 hebben de Fransen hier hun ideale nederzetting gebouwd. Enkele straten zijn nu nog “rue”, de politie is de “gendarmerie” en er is een French Farm. Zelfs de Franse vlag wappert aan de haven en ook de restaurants spelen hier op in met hun menukaart. Het personeel in de brasserie is Franstalig van origine en we horen veel Frans om ons heen dwarrelen op de camping en op straat.

Kust 2Dit wordt ons vierde boottochtje na de Bay of Islands, Havelock en de Milford Sound. Het schiereiland heet Banks Peninsula en is een vulkanisch gebied en is daarom weer anders dan we tot nu toe gezien hebben.

Dolfijn 3De dieren waar we naar op zoek zijn, zijn wel hetzelfde: pinguïns, zeeleeuwen en dolfijnen.  Pinguïn Freddy is blijkbaar een bekende van de kapitein want hij zit daar heel relaxed op de rots. Als we op open zee komen zien we verschillende dolfijnen langs onze boot zwemmen. Het blijft een prachtig gezicht.

BlowholeBij de blowhole kunnen we de bijzondere kust bekijken en er staat aardig deining. De kapitein kan met deze boot goed manoeuvreren zodat we dichtbij kunnen komen. We zien nog een pinguïn zwemmen en verderop spelen een paar kleine zwarte zeeleeuwen in een poeltje. Dan spotten we nog een paar grote zeeleeuwen die op de rotsen liggen te zonnen. Het blijft indrukwekkend.

DirkAkaroa geeft ons een relaxed vakantiegevoel net als in de Bay of Islands waar we zijn begonnen. We boeken er twee nachten bij, zodat we hier blijven tot dinsdagochtend.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nela:
    26 februari 2018
    Zooo dat zijn gezellige,mooie natuurfoto,s.En wat een weertje.....
    Leuk die ,,Flippers ,,zo dichtbij...
    Ja dat is echt vakantie vieren!!!en genieten.
    Dus gaan jullie dat maar lekker verder doen..!