Cycloon Gita

20 februari 2018 - Geraldine, Nieuw-Zeeland

Vorige week zondag hadden we een rustig dagje bij Harry en Jeannette, maar er kwam wel een nieuwsmelding waar je onrustig van wordt: Cycloon Gita koerst op Nieuw-Zeeland af. De hele week hielden we het nieuws over Gita goed in de gaten, maar de koers en de sterkte van een cycloon is lang onzeker. Dit wordt de derde cycloon in onze vakantie!

Dak kitten 2Vanmorgen komt er iemand van de camping kijken of het lek op het dak van onze camper gekit kan worden. Dat zou heel mooi zijn want Gita wordt morgenavond in Nieuw-Zeeland verwacht en er wordt veel regen voorspeld. De laatste keer dat er een klein buitje regen viel was het kastje binnen 10 minuten al kletsnat. Met flinke klodders kit wordt rondom de bevestiging van de televisieschotel het lek afgesloten. We blijven nog een dag op deze camping zodat Dirk vanmiddag een paar uur kan werken.

Het is 10 minuten lopen naar het winkelcentrum waar we koffie drinken en voor de nodige lichaamsbeweging lopen we een half uur door naar het centrum van Timaru. We vinden het geen spannende stad en zijn niet op zoek naar nieuwe schoenen of kleding. Het warme croissantje met gebakken eieren laten we ons goed smaken. Op de terugweg lopen we door het park van Caroline Bay wat ons gisteren niet was opgevallen.

Caroline Bay heeft naast een badstrand een enorm groot park met een aantal kleine kermisattracties, een vogelvolière, een herdenkingsmonument, een lege speelvijver, een theateropstelling met tribune en een rozentuin. Op levensgrote oude foto’s die een houten gebouw opsieren zie je dat het park in de jaren zestig en zeventig volop en uitbundig bezocht werd. Nu zijn wij de enige bezoekers op een paar hardlopers na.

Als we terug bij de camping zijn begint het te regenen. Dirk gaat aan het werk en ik schrijf verder aan mijn verhaal voor de reislogger. Het kastje blijft droog!

Regenradar GitaHet heeft de hele nacht geregend. Als we de weerberichten zien op dinsdagochtend moet de regen van Gita nog komen en is dit regengebied slechts een plaatselijk gebeuren. Gita zal in de strook vanaf Mount Taranaki op het Noorder-eiland tot aan Hokitika op het Zuider-eiland aan land komen, afgezwakt tot een tropische storm. Er worden windsnelheden verwacht van 150 km/uur. Gelukkig zitten we nu aan de oostkust op het Zuider-eiland, buiten de gevarenzone.

Geraldine zijn we twee weken geleden doorheen gereden vanaf Arthurs Pass richting Queenstown en het leek ons een leuke plaats. Het is slechts 50 km rijden vanaf Timaru. Het regent en Highway 1 vinden we een saaie weg, dus nemen we de toeristische route langs vele boerenbedrijven en gehuchten.

Regen in GeraldineWe krijgen op de camping in Geraldine een plek vlakbij de ingang op het gras en we komen onze camper niet meer uit. Het regent nu al 24 uur en het blijkt dat mijn schoenen lek zijn nadat ik toch even naar het toilet ben gelopen. We doen de verwarming aan en vermaken ons in de camper met werken en lezen. Voor het avondeten gaan we naar het dichtstbijzijnde hamburgertentje om even in beweging te zijn en onze maag te vullen.

Gita splitst - radarbeeldDe weersberichten over Gita gaan vanavond ook over Christchurch aan de oostkust, 130 km naar het noorden, waar de noodtoestand wordt afgekondigd in verband met de vele regen en kans op overstroming. Op een kunstzinnig radarbeeld zien we dat Gita gesplitst is en een deel inderdaad richting Christchurch gaat.

Bij ons regent het alleen maar gestaag door zonder harde wind. Wij gaan lekker slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl