Tekapo en Wanaka

5 februari 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Voor eerst sinds onze aankomst in Auckland trek in mijn lange broek en trui weer aan, want het is koud (8 graden). We vertrekken ’s morgens op tijd vanuit Glentunnel om zo snel mogelijk weer op onze geplande route te komen. We rijden door agrarisch gebied met voornamelijk lange rechte wegen, waar je voluit 100 kunt rijden. Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt in Nieuw-Zeeland.

Lake Tekapo 4We stoppen bij Tekapo met een prachtig uitzicht over een groot blauw stuwmeer. Je moet altijd weer even bijkomen van een paar uur rijden, dus we wandelen richting het meer en eten een stuk hartige taart voordat we naar de camping gaan. Vanaf Tekapo willen we graag met een helikopter naar de gletsjers van Fox en Franz Josef en de hoogste berg van Nieuw-Zeeland: Mount Cook. Dat was vanaf Franz Josef niet gelukt. Het is prachtig weer om te vliegen maar helaas vandaag zit alles al vol, dus we reserveren voor morgen 11:00 uur.

Lake Tekapo 3Op zondagochtend is er volop zon bij ons, maar het schijnt dat Mount Cook in de wolken zit en dan vliegt de helikopter niet. Je wilt Mount Cook dan ook kunnen zien voor dat geld! We wachten geduldig op de parkeerplaats in Tekapo of de vlucht van 14:30 uur doorgaat. Nee, helaas, er is nog steeds te veel bewolking. We overleggen nog even, maar een dag langer blijven in Tekapo heeft geen zin, want er wordt regen voorspeld in die omgeving voor de komende dagen.

Teleurgesteld rijden we naar Wanaka, 200 kilometer verderop, richting Queenstown. Het zijn weer rechte wegen op deze hoogvlakte met weinig begroeiing en weinig bewoners waar je steeds 100 kunt rijden. In de winter kun je hier skiën op de nu kale bergen die we rondom in de verte zien. Zie het filmpje.

In Wanaka ontmoeten we een paar collega’s van Dirk (Jessica, Bram, Rob en Pieter) die voor een samenwerkingsproject 12 dagen In Nieuw-Zeeland zijn, waarvan 3 dagen In Wanaka. Dirk wist dat ze deze dagen in Wanaka zouden zijn, maar als wij niet die omweg hadden gemaakt over Arthur’s Pass waren wij misschien al verder naar het zuiden geweest. Het is heel leuk en bijzonder om elkaar te treffen.

Overzichtskaart 3 merenWanaka ligt net als Tekapo aan een groot stuwmeer en het zijn zeer toeristische plaatsen. Hier zie je weer veel Aziatische toeristen en veel backpackers. Dit is ook wel te merken in de campingkeuken, want die is niet meer zo schoon als we gewend zijn. Alle 10 tafels in de keuken zijn aan het eind van de middag en de rest van de avond bezet door jongelui met hun smartphone of tablet. Wij doen dat in onze camper J.

Op maandagmorgen ga ik eerst een rondje hardlopen in het park naast de camping. Het zonnetje schijnt, het is fris en het waait hard. Dirk heeft nog een werkklus die heel veel tijd kost, omdat internet niet zo snel is en hij moet in veel verschillende programma’s van Wageningen inloggen. Aan het eind van de middag maken we een wandeling langs het meer. Door de wind zijn er zelfs golven op het meer en kunnen de twee ervaren kite-surfers geweldig vaart maken. Zwemmen is niet mogelijk in deze meren, omdat het veel te koud is. Zie het filmpje.

Dirk zijn collega’s zitten een paar kilometer van ons vandaan in een huisje en we zijn uitgenodigd voor de barbecue vanavond. Erheen lopen duurt bijna een uur dus we ontkoppelen onze camper van de stroom, leggen alles weer schud-en-remvast in de camper en gaan bij hen op bezoek. Ze hebben een prachtig uitzicht op de bergen vanaf hun terras. Maar het waaide heel hard en de wind was erg koud!

Deze omgeving is zo anders dan we tot nu toe gezien hebben van Nieuw-Zeeland. Kale bergen met pieken, ijskoude blauwe stuwmeren en rechte wegen. Het waait hier flink tussen de bergen en het is koud als je niet in de zon zit. Morgen is het Waitangi-Day en we zijn benieuwd wat we daar van zullen merken.