Queenstown: The place to be!

6 februari 2018 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Als ik ’s avonds terug loop na het tandenpoetsen naar de camper zie ik een heldere hemel met ontelbaar veel sterren. Het is te koud om op de grond te gaan liggen anders had ik het zeker gedaan. Wanaka hebben we nu wel gezien en we vragen ons voor de zoveelste keer af wat al die jongelui hier toch doen.

We tanken voor vertrek dure diesel ($1.67), maar dat is beter dan geen diesel op een verlaten weg. In de omgeving van Cromwell zijn veel wijnhuizen met de mogelijkheid om te proeven en te kopen. Wijn op de nuchtere maag doen we liever niet. Het wordt koffie met gebak in dit vriendelijke plaatsje wat ook bekend staat om het vele fruit.

Richting Queenstown 2Op de weg naar Queenstown nemen we even de tijd om de prachtige rivier Kawarau te bekijken die zich door het landschap snijdt. Hier moet ook ergens de bekende Bungyjump Bridge zijn voor de adrenaline zoekers. Jan en Petra hadden Arrowtown op mijn “to-do-lijstje” gezet als een van de vele leuke plaatsen, dus we namen dat kleine omweggetje.

Arrowtown 2Arrowtown is inderdaad mooi gerestaureerd en het is leuk om door die ene winkelstraat te lopen. Opvallend vond ik de toegangswegen met grote bomen aan weerszijden. Een redelijk gewoon Nederlands beeld, maar bijzonder voor Nieuw-Zeeland. Voor de lunch hadden we geen zin om in een restaurant te zitten en de take-away-zaken hadden een lange wachtrij. Daarbij kwam er 15 % bij de rekening op, omdat het Waitangi-Day is, dus stellen we de lunch even uit.

Wakatipu LakeEn dan rijden we eindelijk na een omweg van een paar dagen Queenstown in. Dit is de favoriete stad van veel toeristen en backpackers, omdat hier heel veel te doen is. Wij zijn gewend om eerst door een plaats te rijden om te zien hoe die plaats in elkaar zit en dan via een rotonde weer terug te rijden naar een geschikte parkeerplaats. Maar alle parkeerplaatsen zijn vol waar we voorbij rijden en voor we het weten rijden we de weg naar Glenorchy in. Deze weg is 51 km lang en Glenorchy is dan ook het eindpunt. Dat was niet de bedoeling.

Onderweg naar Te Anau 2We keren op de weg en zien dan pas het prachtige meer Wakatipu waar Queenstown aan ligt en de imposante bergen. Wij zijn niet van plan om te gaan raften of te bungyjumpen en ook voor een lunch vinden wij de stad nu te druk. We nemen de weg aan de andere kant van het meer richting Te Anau. Na een uitkijkpunt stoppen we in Kingston. Daar zitten wij in alle rust op een terras in de zon heerlijk van een broodje te genieten. We hadden niet verwacht dat we zo kort in Queenstown zouden zijn.

Onderweg naar Te AnauTe Anau ligt aan een groot langgerekt meer en is de toegangsplaats naar de Milford Sound, 120 kilometer verderop. Milford Sound willen we heel graag zien en we boeken bij aankomst op de camping direct een rondvaart van 10:45 uur voor de volgende ochtend. We treffen het, want het wordt woensdag en donderdag prachtig zonnig weer is de voorspelling.

1. Nela:
    8 februari 2018
    Weer prachtige natuurplaatsen en gezellige dorpjes.
    Wat voor soort winkeltjes zie je daar zoal? Ook kleding ,snuisterijen,enz?
    Lieve groetjes uit een ,,koud,, maar zonnig Ede!Lekker wat later de lampen in huis aan ,hoera,wij gaan ook de goeie kant op,richting lente,MMM.