Naar de Franz Josef gletsjer

31 januari 2018 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Camping Rain Forest 1Wij zijn niet voor het feestje gegaan in de après skihut, maar Dirk zat tot 1 uur ’s nachts mailtjes te lezen en te beantwoorden. Zijn collega’s in Wageningen zijn dan volop aan het werk en hij heeft de nodige contacten met studenten. Er loopt ook een Europees project waar hij regelmatig iets voor moet doen. Het is geweldig dat hij op deze manier kan werken. Dirk kan nu reizen en een beetje werken tegelijk, zolang de Wi-Fi op onze camper maar verbinding heeft.

Franz Josef gletsjerEr is een restje van een tropische storm naar onze omgeving onderweg, dus we gaan vanmorgen zo snel mogelijk naar de Franz Josef gletsjer. De mogelijkheid voor een helikoptervlucht lijkt ons in verband met de te verwachte weersomstandigheden uitgesloten.

Franz Josef gletsjer 2Om tijd te besparen gaan we met de camper naar de parkeerplaats waar vandaan de verschillende wandelingen beginnen. De regenjassen trekken we aan, maar het is beslist niet koud en lopen tussen de vele bomen en varens door over een prima aangelegd slingerend wandelpad. Het is moeilijk in te schatten tot hoever we onder de gletsjer kunnen komen. Iedere keer als de gletsjer goed te zien is maak ik een foto, want voor hetzelfde is hij straks niet meer te zien door laag hangende bewolking.

Samen voor de Franz Josef gletsjerBij het eindpunt staan we nog op grote afstand van de gletsjer, maar de omgeving is indrukwekkend.  En zowaar daar komt zelfs de zon! Dat hadden we helemaal niet verwacht. We kijken superblij op de foto, ook al zitten we niet in de helikopter, die toch af en toe rondvliegt. Als we terug komen bij de auto vallen er spetters, maar de grote regenbuien worden later verwacht.

Franz Josef gletsjer 3De middag hebben we luierend doorgebracht en gedeeltelijk in de auto omdat het regende. Toen het even droog was zijn we nog door het dorpje Franz Josef gelopen wat voornamelijk bestaat uit eettentjes, souvenirwinkels en boekingsbureaus voor helikoptervluchten. We nemen een folder mee om aan de andere kant van de bergketen een vlucht te kunnen maken met beter weer. We lopen over de lange houten one-way-bridge over de smalle snelstromende rivier die een enorme brede rivierbedding heeft. Misschien ziet de rivier er morgen wel anders uit.

Als we onze twee verhalen met de foto’s en filmpjes op de reislogger hebben gezet, gaan we even een biertje drinken bij Selina in de bar, waar de jongelui zich volop vermaken.

1. Nela:
    2 februari 2018
    Prachtige foto,s en leuke vooruitzichten....
  2. Lydia:
    2 februari 2018
    Je moet echt proberen om een vlucht te maken, is een onvergetelijke ervaring! wij hebben het met een vliegtuigje gedaan
  3. Hetty van Meeteren:
    2 februari 2018
    Heb de verhalen van jullie gelezen en foto's bekeken, wat maken jullie veel mee zeg! Leuk dat jullie alles opschrijven zo kun je zelf ook alles nog eens terug lezen. En wat een prachtig land.... Geniet nog van de resterende tijd en als jullie terug zijn spreken we snel wat af. Groetjes van Ad en Hetty
  4. Jacob Roep:
    Prachtig landschap daar!
  5. Jacqueline H:
    2 februari 2018
    Wat is het daar prachtig, zeg! Ik zet "Nieuw Zeeland per camper" op mijn bucketlist!!
  6. Petra:
    3 februari 2018
    Mooie fo'to's weer! Leuk contact zo. Wel makkelijk dat Dirk zo toch wat werk kan doen!
  7. Esther de Leeuw:
    3 februari 2018