Boslandbouw en water

12 januari 2018 - Waimarama, Nieuw-Zeeland

Mangarara farm 4Dirk en ik reizen heel flexibel, maar je moet wel beslissingen nemen. Op donderdag was het namelijk mogelijk om een boerenbedrijf in de buurt te bezoeken met een bijzondere manier van boslandbouw. Ik wilde graag mee om dat te zien. Zullen we meerijden met Sam of direct de camper meenemen? We kozen voor het laatste en dat betekende nu afscheid nemen van de Mangarara boerderij.

Agroforestry farm 7: Ben McNeillNa een ritje van 45 minuten en de laatste kilometers over een steile gravelweg kwamen we bij het bedrijf van Ben McNeill in Waimarama. Zijn woonhuis ligt op een heuvel met een prachtig uitzicht over de Stille Oceaan. Enkele mensen van de workshop waren er al en een paar nieuwe mensen die ook geïnteresseerd waren in dit bedrijf. Met een aantal 4-wheeldrivers reden we eerst naar een stuk bos. Hier had Ben zelf inheemse bomen gepland en in de schaduw van de bomen liet hij de natuur zijn gang gaan. Het is een gebied waar veel regen valt, zo'n 1000 mm per jaar. In 2011 was het extreem weer en viel er in 2 dagen 750 mm!

Agroforestry farm 5In plaats van alle bomen in 1 keer te rooien door grote machines, zoals mijn neef John in Waihi, doet Ben dat boom voor boom, waardoor het bos kan blijven doorgroeien. Het is een uniek bedrijf, ook de voor Nieuw-Zeelanders merkten wij. Ben plant ook Eucalyptusbomen, ook al is daar nu nog niet echt een markt voor.

Agroforestry farm 15Vervolgens gingen we naar een bijzonder stuk land waar op biologische wijze een grasmengsel met gierst werd verbouwd. Ik heb vooral foto's gemaakt van de koeien en het landschap er omheen. Daarna zijn we op zeer verschillende delen van zijn bedrijf geweest.

Zo liepen we al struikelend door hoge begroeiing bij een helling naar beneden en dan ook nog uitkijken voor terug zwiepende takken van je voorganger. Dan moesten we weer over water springen. Overal vertelde Ben zijn verhaal en beantwoorde hij de vele vragen en dat 4 uur lang. Zie ook de video. Daarna hebben we nog een half uur bij hem aan tafel gezeten met een bak koffie. We kozen na deze intensieve dag voor een camping aan de Stille Oceaan in Waimarama.

Strand bij Wanganui: selfieOp vrijdagochtend zijn we op basis van de weersverwachting en de zonkans richting Taranaki gereden. Weer naar de westkust dus. Voor de omgeving van Mount Doom verwachten ze veel regen en kans op onweer. Ik ben niet zo stoer als Frodo, dus die wandeling op de Tongariro stellen we nog een paar dagen uit. We staan nu op een camping aan de Tasman Zee vlakbij Wanganui. We hebben heerlijk aan het strand gezeten in de zon!

1. Nela:
    12 januari 2018
    Jee weer mooi plaatjes met interessant verhaal,jammer van het sombere weer....
    Hopelijk word het snel beter,zonniger en warmer?!
  2. Annemieke:
    12 januari 2018
    Ik ben nu pas begonnen met lezen, maar wat heerlijk om zo onderweg te zijn. Van nu reis ik met jullie mee, ik kijk nu al uit naar wat we morgen gaan doen.
  3. Esther de Leeuw:
    20 januari 2018
    Nou ik geniet ook volop met jullie mee hoor!!! Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en de foto s te bewonderen!!! Wat heerlijk om zo rond te kunnen te reizen!!! Geniet er maar lekker van samen!! Xx