De overtocht naar het Zuider-eiland

22 januari 2018 - Cook Strait, Nieuw-Zeeland

Tineke op de veerboot naar PictonHet was een kort nachtje want we lagen pas na twaalf uur in ons heerlijke bedje en om 06:20 uur ging alweer de wekker. Zonder thee of ontbijt hebben we onze Pipo-woonwagen rijklaar gemaakt en zijn naar de haven gereden waar we ons om zeven uur moesten melden. Inchecken en opstellen in de rij met de campers en daar gaan we: met de veerboot naar het Zuider-eiland.

Uitkijkpunt Mount Victoria vanaf veerbootHet is nu maandag 22 januari en we hebben deze overtocht al een paar maanden geleden geboekt. Dat is maar goed ook want als je hier moet beslissen wanneer je naar het andere eiland gaat wil je geen afscheid nemen van dit prachtige eiland, waar we nog lang niet alles hebben gezien.

De veerboot naar Picton 2Voor ons gevoel beginnen we vandaag met deel twee van onze trip en daar willen we even bij stilstaan. Het schrijven van een blog is erg leuk en samen maken we het compleet met de foto’s. De filmpjes maakt Dirk met zijn telefoon en bewerkt ze daarna. De reacties van jullie vinden we prachtig om te lezen en hiervoor allemaal onze hartelijk dank. Een reactie terug van ons naar iedereen persoonlijk op alle vragen en opmerkingen lukt ons gewoon niet wat betreft tijd.

Ook alle jarigen in de familie krijgen de weken dat we hier zijn geen verjaardagskaartje van ons, maar alvast of alsnog van harte gefeliciteerd. Voor mijn grote broer Theo maak ik een uitzondering, want hij wordt woensdag zestig jaar. Van harte gefeliciteerd Theo!

Picton vanaf de veerbootOp de veerboot kun je prima ontbijten met eieren, brood en koffie, tijdens de overtocht van 3,5 uur. Het is bewolkt weer, zodat het zicht niet is wat we hoopten. Van de bergen van het Zuider-eiland zien we alleen de vage contouren. Het laatste uur varen we tussen de vrijwel onbewoonde groene eilanden door voordat we Picton zien. Dit is een klein dorpje met een de nodige eetgelegenheden en bij een bar zie ik parasols met Grolsch erop. De Bakkerij, waar wij een broodje kopen, verkoopt ook oliebollen en aan de muur hangt een poster van Rotterdam. Abel Tasman ging in 1642 dan niet dan land, er volgden later wel landgenoten.

Blenheim ligt een half uurtje rijden ten zuiden van Picton, waar we op de camping overnachten.