Timaru en NZ$

18 februari 2018 - Timaru, Nieuw-Zeeland

Het is zondagochtend en het is vanaf Oamaru 2,5 uur rijden naar Tekapo, waar we twee weken geleden ook waren. Misschien kunnen we alsnog die helikoptervlucht maken rondom Mount Cook. We rijden eerst naar Timaru zo'n 90 km langs de kust naar het noorden. Daar bellen we naar het boekingskantoor in Tekapo of het weer goed is om te kunnen vliegen. We mogen langs komen in Tekapo, maar ze weten nog niet of het door kan gaan. Wij schatten in dat die kans erg klein is en gaan daarom naar het strand van Timaru, Caroline Bay.

Op de mooie camping in TimaruHet is helaas frisjes en bewolkt en na een korte wandeling vertrekken we om 13:00 uur al naar de camping in Timaru. Het zonnetje komt later toch weer kijken en we sudderen lekker in ons stoeltje met een puzzelboekje op de camping.

20 NZ$ achterkantIn Nieuw-Zeeland gaat het betalen overal met een bankpasje en meestal contactloos. Ik heb maar twee keer meegemaakt op het Noorder-eiland dat we contant moesten betalen. Wij kunnen met onze Nederlandse bankpas alleen geld uit de muur halen en niet mee betalen. Daar hebben we onze creditcard voor. Het papiergeld ziet er fantastisch uit in Nieuw-Zeeland. Vooral de achterkant met de mooie vogels. Het biljet van 5 en 100 dollar heb ik helaas niet op de foto kunnen zetten.

In Nieuw-Zeeland ben je over het algemeen iets goedkoper uit dan in Nederland. Een hoofdgerecht in een restaurant varieert tussen $20 en $35. Onze koffie met iets lekkers is rond $20 dollar. Dirk neemt altijd een “long black” en ik een “soy latte” en dan kiezen we allebei een lekker zoet stuk taart of de mooiste creatie die ze gebakken hebben. In iedere eetgelegenheid staan flessen water met glazen “for free”. Dat zouden ze in Nederland ook moeten doen.

10 NZ$ en 50 NZ$ achterkantDe camping varieert tussen $32 en $68 en soms moet je voor de douche $1 betalen. Diesel is goedkoper op het Noorder-eiland, $1.21 vlakbij Waihi tot $1.68  in Wanaka. De dollar kun je op dit moment vermenigvuldigen met een factor 0.6 om op euro’s uit te komen.

Ik verbaas me steeds over het vertrouwen onder de mensen wat betreft contant geld. In Greymouth zaten wij op een terras en hadden zicht op een geldauto. Twee mannen voorzagen de bank links en rechts van de straat van geld op een klein karretje. Bij ons staat een gepantserde geldauto strak tegen een bank geparkeerd voor het uitwisselen van geld.

In het treinstation van Dunedin vol met toeristen stond een dame met wat papieren onder haar arm heel onhandig een automaat te legen die vol zat met klein geld. Er rolde natuurlijk wat geld naast het plastic zakje over de grond. Dit werd keurig voor haar opgeraapt. Bij ons worden automaten geleegd op het moment dat er zo min mogelijk mensen zijn.

In het restaurant in Dunedin waar wij ’s avonds gingen eten stond de fooienpot gewoon bij de uitgang op de toonbank. En daar zat niet alleen wat muntgeld in maar ook het nodige papiergeld. Bij ons in Nederland staat op die plek een bakje met pepermuntjes.

Op vrijwel iedere toonbank van een supermarkt of winkeltje staat een klein doorzichtig plastic doosje waar je geld in kunt doen voor goede doelen in de regio. Voor de pinguïns, voor het gratis museum, voor het behoud van een park of voor een goede actie van studenten.

Selfie bij de Moeraki keienBij wandelingen, of bijvoorbeeld bij het strand met de Moeraki Boulders staan metalen verankerde palen waar je geld in kunt doen op vrijwillige basis. Op deze manier kun je als toerist iets teruggeven voor al het moois wat je gratis en voor niks kunt bewonderen in Nieuw-Zeeland.

1. Nela:
    20 februari 2018
    Wat een gezellig verhaal met leuke info .
    Ja van dat water is hier een discussie,gratis,kennen ze niet echt in onze restaurants.
    Dan moet je een glaasje water vragen voor je medicijnen,dat lukt nog wel.
    En geldauto,s worden hier beroofd,met gewonde bestuurders vaak!
    T stikt hier van de zieke geest mensen!!! Je hoort zoveel rare dingen,niet normaal meer ,dat zijn GEEN MENSEN meer.En ook door de drugs en alcohol gaat er heel wat mis!!!Bedankt voor je verhaal en geniet lekker van al het goede in dat prachtige land!! Lieve groetjes voor allebei.
  2. Jorn & Jo-Janneke:
    20 februari 2018
    Hoi Tineke en Dirk,
    Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken zeg! Leuk om via dit blog mee te kunnen genieten van al jullie avonturen. Fijn dat jullie zoveel tijd hebben om alles in alle rust te ontdekken.
    Heel veel plezier verder, geniet ervan!:)