Fehi legt alles plat

1 februari 2018 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

De hele nacht heeft het behoorlijk geregend en we zijn ’s nachts allebei wakker geweest van lichtflitsen en een paar donderklappen. We verwisselde om de paar uur de doekjes in het kastje waar het lekkagewater inloopt vanaf het dak. We weten nu hoe we een grotere wateroverlast binnen kunnen voorkomen. Het waait ’s morgens nog steeds hard maar we voelen ons veilig. Gelukkig staan we niet direct aan zee, zoals op de vorige camping.

Vandaag willen we via Haast naar Queenstown en vragen bij de receptie of de weg naar Haast veilig is op dit moment. “Ach, misschien liggen er nu wat oude bomen op de weg, maar die zullen snel worden weggehaald“. Dat klinkt wel heel simpel. Dirk vertelt de receptioniste dat er storm verwacht wordt. Ze kijkt op haar computer naar de weersverwachting en zegt lachend: “Oh, ik moet mijn kano maar eens opzoeken”. Dit grapje maken Nieuw-Zeelanders wel vaker als er veel regen wordt verwacht. Ze vraagt nog belangstellend hoe hoog en lang onze camper is en vertelt dat er tot aan Haast ongeveer 25 one-way-bridge zijn. Het is een prachtige 140 kilometer lange weg direct langs de kust.

Al lopend in de stevige wind naar het dorp voor ons ontbijt nemen we alles nog eens in overweging. Het heeft al flink geregend en gewaaid en er komt nog meer. Het is het restant van de tropische cycloon Fehi. Het idee dat we met onze camper volop in de wind komen op zo’n smalle brug geeft ons geen goed gevoel. In Nederland waaien er met storm ook vrachtwagens om. We nemen geen risico en we besluiten deze donderdag in Franz Josef te blijven en vrijdag verder te gaan.

Rain Forest Retreat campingWe installeren ons in de camper met een boek en houden de buienradar in de gaten. Dan zie ik dat de koelkast knippert: de stroom is eraf. Nog geen 10 minuten later wordt op de deur gebonkt. Een man in de stromende regen zegt dat we met de camper naar de parkeerplaats bij de ingang van de camping moeten. Het wordt te gevaarlijk tussen al die bomen en er zijn al een paar bomen omgevallen.

Opeens voelt het niet meer veilig! Voordat we het terrein af kunnen versperd een omgevallen boom de weg. Zo staan we 20 minuten stil, terwijl 2 mannen de boom met een kettingzaag te lijf gaan. Het is een bizarre situatie: de camping moet leeg, er is geen stroom en geen internetverbinding meer. Alle campers staan op een kluitje bij elkaar vlakbij het restaurant en de receptie. Een klein boompje vlak voor onze camper zwiept vervaarlijk heen en weer in de wind. Wachten…

Supermarkt Franz JosefRond 13:00 uur is het droog en is de wind is gaan liggen. We kunnen even naar het dorp om boodschappen te halen voor onze lunch. Het lijkt of iedereen even de benen wil strekken, zo druk is het in het dorp en in de supermarkt. Ik ben verrast dat alles gesloten is, behalve de supermarkt en twee eetgelegenheden.  Het blijkt dat zij een generator hebben en de rest moest zijn zaak sluiten door de stroomuitval. Het blijkt dus dat het hele dorp zonder stroom zit en niet alleen de camping.

We koken op gas in de camper en eten gebakken eieren met ham en brood. De regen is helaas nog niet voorbij en het valt na een uurtje weer met bakken uit de lucht. We puzzelen en lezen wat en krijgen dan een leuke verrassing. Alle campinggasten wordt een gratis buffet aangeboden in het restaurant. We schuiven aan tafel bij twee Duitse jongens en genieten van een gevarieerde goede maaltijd bij kaarslicht. Selina is bij het buffet aan het werk en we nemen voor de derde keer afscheid van haar.

Rain Forest Retreat camping 2Om 19:30 uur krijgen we te horen dat we weer terug mogen naar de camping. Alle campers zoeken een plek die hun veilig lijkt. Het is buiten pikkedonker want er is nog geen stroom en het regent nog stevig door. Ik stuur nog wat geruststellende berichten naar Jelger en Marieke voor het geval internet het komende nacht het misschien even doet.

Zie ook het filmpje over de storm.