Afscheid van Nieuw-Zeeland

27 februari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zondag op maandagnacht regent het en is het een stuk frisser geworden en er staat meer wind. De lange broek kan weer aan. Dirk heeft aardig wat klussen op het programma staan die we met een museum bezoek in Akaroa onderbreken. Het is wonderlijk dat het straatbeeld van dit dorp na ruim 100 jaar nagenoeg hetzelfde is. Op oude foto’s zien we woningen en winkels uit die tijd die er nu nog staan. We beginnen te wennen aan de steile weg met de vele treden naar de camping.

Ik vermaak me met lezen in het zonnetje dat af en toe verschijnt maar de wind is koud. Voor de derde keer koken we in deze campingkeuken en eten in de camper. Uiteten doen we wel op de laatste avond in Christchurch. Opruimen en schoonmaken heeft ook nog weinig zin. Dat klusje bewaren we voor dinsdagochtend. Het zijn echt drie heerlijke dagen.

Het is minder druk op de camping dan toen we op zaterdag aankwamen. Waarschijnlijk is voor meer mensen de zomervakantie voorbij. Voordat we vertrekken pluk ik van de uitgebloeide blauwe bloemen bij campingkeuken een handvol zaden. Ik ga proberen of ze ook in onze tuin groeien en bloeien. We rijden over de mooie slingerweg van Banks Peninsula terug naar Christchurch.

Christchurch 1Het duurt even voordat we een geschikte parkeerplaats vinden dichtbij het centrum.

Christchurch 6We lopen nu een ander rondje en ik kan het niet laten om foto’s te maken van al die gebouwen waarvan soms alleen de gevel nog staat. Daarna lopen we door naar het Canterbury museum in de botanische tuin. Het is ongelooflijk hoeveel oude en historische spullen daar bij elkaar gebracht zijn met de nodige informatie. Opvallend vond ik het poppenhuis met vier verdiepingen en ongeveer 1 meter hoog dat laat zien hoe in het poppenhuis het interieur door elkaar is geschud door de aardbeving. Ze hebben het zo gelaten als herinnering.

We nemen nog een pot thee in de New Regent Street waar het nu ook veel rustiger is dan donderdag. Toen zaten de terrassen vol en werd je onder de voet gelopen door de Aziatische toeristen.

Ons laatste ritje naar het motel waar we onze camper achterlaten gaat gelukkig ook goed, zodat we hem schadevrij kunnen inleveren. Dat lukt niet iedereen. We eten in een gezellig en goed Nieuw-Zeelands restaurant met een paar heerlijk bieren op de tap. Voor Dirk wordt het “Fish of the day” en voor mij een “Vegan lasagne” en als toetje een “Bieramasu”. Nee, dat is niet verkeerd geschreven!

Motel inleverpunt camperThuisgekomen in de camper zien we dat op onze camper-telefoon is gebeld. Dirk belt terug en krijgt John en Jenny aan de telefoon. Wat een verrassing! Ze willen ons een goede reis wensen en we moeten vooral de groeten doen aan alle familie in Nederland….bij deze 

1. Rene en Elke:
    28 februari 2018
    Zijn jullie terug? Goede reis gehad?
    Ik vermoed dat jullie eerst bij jullie families langs moeten om alles te berichten wat nog niet in de blog staat. Melden jullie maar als jullie er mee klaar zijn. :)
  2. Nela:
    28 februari 2018
    Weer mooie maar ook trieste plaatjes...
    Oef dat is snel...weer richting vliegveld...Schiphol...Nederland..Ede...
    Goeie reis en behouden en WARME thuiskomst!!!
  3. Frank Bakker:
    28 februari 2018
    Ontzettend leuk om jullie reisverslagen te lezen ! En Tineke ... ik zie je weer bij hardloopgroep Gerard !
  4. Imelda Schinning:
    Lieve Tineke en Dirk

Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Jammer dat de reis erop zit, maar volgens mij hebben jullie enorm genoten.
    Een goede terugvlucht en sterkte met het weer wennen in Nederland.
    Liefs
    Imelda
  5. Ellen Roep:
    28 februari 2018
    Bedankt voor het delen van jullie mooie reisverhalen en welkom thuis! Misschien wel even omschakelen: op Ameland rijden de arrensleeën!!
  6. Diana:
    28 februari 2018
    Super om op deze manier met jullie mee te reizen heel veel mooie foto's en leuk verhalen bedankt ik heb er van genoten. Ik wens jullie een hele goede terug reis en tot snel in Nederland, lieve groet uit dronten
  7. Esther de Leeuw:
    28 februari 2018
    Welkom thuis Dirk en Tineke!!! Leuk dat we met jullie mee mochten reizen zo nu en dan!!😉 wat gaat de tijd snel als je zo aan het genieten bent he? Jullie hebben heel veel mooie dingen gezien!!! Nu roept de plicht weer! 😘😘
  8. Esther de Leeuw:
    28 februari 2018
    Welkom terug ! Bedankt dat we mee mochten genieten van jullie mooie reis!!! Tot snel xx
  9. Anneke en Piet van Woerden:
    28 februari 2018
    Wat een reis! We hebben genoten. Wanneer komt je boek uit Tineke?
  10. Dicky Nonnekens.:
    1 maart 2018
    Dirk en Tineke, wens jullie een goede thuisreis en welkom in Nederland. Het zal even wennen zijn he.
    Bedankt voor jullie mooie reisverhalen, foto’s en filmpjes.
    Tot ziens t.z.t. op Ameland. Het is hier nu erg koud door de harde wind.
    Groetjes Dicky.🤙
  11. Jan en Lenie Booster:
    1 maart 2018
    Oeps!! Dat wordt even wennen..... Geen bijna dagelijkse reisverhaaltjes, foto's en filmpjes meer...! Reuze bedankt en een goede reis naar huis.
  12. Jarina:
    1 maart 2018
    Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties, heel leuk geschreven en prachtige foto's ! Bedankt voor het delen!
    Goede reis en tot ziens op Ameland
  13. Rianne:
    1 maart 2018
    Tineke en Dirk, ik heb genoten van jullie reisverhalen. Als jullie inmiddels weer terug zijn, dan zullen jullie vast moeten wennen aan de ijzige temperatuur hier. Maar de herinneringen en alle foto's en filmpjes neemt niemand jullie mee er af, liefs Rianne
  14. Corry Eikelenboom v Woerden.:
    1 maart 2018
    Tineke en Dirk, een hele goede reis gewenst. Bedankt voor de mooie verhalen.
  15. Esther olde benneker:
    2 maart 2018
    welkom thuis, brrrrr lekker koud
  16. Jan en Nanette:
    3 maart 2018
    Helaas alweer voorbij! Nu nagenieten van je vakantie